Bulgaristan'ın Tek Dervişi Filibeli Vasil Tosev

6 Aralık 2013 Cuma |

Filibe'de yaşayan 43 yaşındaki Vasil Tosev, Bulgaristan'ın tek sema eden dervişi.

Sema etmenin Mevleviliğin temel felsefesini yansıtan önemli semboller içerdiğini belirten Tosev, semazenliğe başladığından beri hayatının değiştiğini söylüyor. Tosev, Mevlana Celaleddin Rumi'nin felsefesinin hayata bakışını tamamen değiştirdiğini ifade ediyor.  

"On yıl önce sağlık problemlerim vardı. Yüzün üzerinde olan kilom beni depresyona sokuyordu. Doktorlar kalp damarlarımın tıkandığını ve ameliyat olmam gerektiğini söyledi. Yüksek tansiyon yüzünden durmadan bayılıyordum. Aldığım ilaçlar ise uyuşturucu etkisi yapıyordu. Tıp çaresiz kaldı. 30 yaşımda 100 kilonun üzerindeydim. Kendimi çok kötü hissediyordum" diyen Tosev,  yoga ile ilgilenmeye başladığını söyledi. Yaklaşık yedi yıl önce ise Filibe'ye sema gösterisi için Konya'dan dervişlerin geldiğini anlatan Tosev, gösterinin kendisini büyülediğini ifade etti. 

"Gösteriden sonra dervişlerin yanına gidip öğrenmek istediğimi anlattım. Bana Bulgarca bir liste verdiler. Nasıl başlayacağım orada yazıyordu" diyen Tosev, ertesi gün Celaleddin Rumi'yi anlatan bir kitap satın aldığını, ardından da İstanbul'dan semazen giysileri sipariş verdiğini söyledi.

Sema gösterisinin dinle ilgisi olmadığını söyleyen Tosev, bir yıl önce Mevlana Celaleddin Rumi'nin torunlarından Esin Çelebi ile tanıştığını, onun da kendisini Konya Selçuk Üniversitesi Mevlana Araştırmaları Enstitüsü Müdürü Nuri Şimşekler'le tanıştırdığını anlattı. 

Şimşekler, Filibe'ye gelip Tosev'in çalışmalarını yerinde izledikten sonra Konya'ya davet etmiş. Tosev, Konya'da kendi hikayesi ve Rumi'nin felsefesine nasıl sarıldığını anlattıktan sonra dervişlerin arasına kabul edilmiş ve Veli ismini almış.

Tosev, bugün ülke genelinde kültürel etkinliklere katılarak sema gösterileri icra ediyor. Aynı zamanda da doğum yeri olan Filibe'de yoga hocalığı yapıyor. 10 yıl önce yaşama şansı tanımayan doktorlar ise bugünkü halini görünce şaşırıyor. 

Bulgar semazen Tosev, en son sema gösterisini "Bulgaristan Türkleri Adım Adım Türkiye Projesi" çerçevesinde Dobriç şehrinde Dobruca Türk Kültür Derneği'nin düzenlediği "Mevlana Kimdir" konulu seminerde sundu.`

Nahit Doğu, AA