Resmi Murat: 'Anadilini öğrenmek her Bulgaristan vatandaşının anayasal hakkıdır'

19 Şubat 2019 Salı |


Ardino Belediye Başkanı Resmi Murat, Eğitim Bakanı Krasimir Vılçev'e okullarda anadili Türkçe dersinin daha etkili bir şekilde öğretilmesi isteğiyle bir mektup gönderdi. 

Mektubun içeriğini aşağıda okuyabilirsiniz. 

     "Eğitim ve Bilim Bakanlığı’nın stratejik belgeleri arasında ulusal azınlıklara mensup çocuk ve öğrencilerinin Bulgaristan öğretim sistemine entegrasyonu, amaçlanan hedefler arasında hayati öneme sahip olan sorunların en dikkate değer olanlarından biridir.
     Tüm çocuk ve öğrencilerin kaliteli eğitim sürecine eşit olarak katılımı, interkültürel eğitimin hayata geçirilmesi, anadilini, tarihi ve kültürü öğretme sayesinde onların özdeşliğini (ayniyetini) koruyup geliştirmek, eğitim-öğretim boyutlarının entegre edilmesinde çok önemli yere sahiptir. Anadilin (Türkçenin) öğretimine Bulgaristan Cumhuriyeti Anayasa’sının 36. madde, 2. fıkrası ve Okulöncesi ve Okul Öğretimi Yasası’nın 13. madde, 6. fıkrası ile 76. madde, 1. fıkrasında dilek niteliğinde yer verilmiştir.
     Son zamanlarda Bakanlığınızın anadil (Türkçe) öğretimi programının iyileştirilmesine yönelik çalışmalarını ve Türkçe ders kitaplarının basılmasıyla ilgili girişimlerini büyük bir memnuniyetle karşıladığımızı belirtmek isteriz.
     Kırcali iline bağlı Ardino belediyesi okullarında anadil (Türkçe), halen (2018/2019 eğitim-öğretim yılında) Ardino Vasil Levski Lisesi’nde, Gorno Prahovo köyü Aziz Kiril ve Metodiy İlköğretim Okulu’nda, Borovitsa köyü A.S. Makarenko İlköğretim Okulu’nda ve  Ardino’daki Kişisel Gelişim Merkezi’nde iki gruba okutulmaktadır.
     Buna rağmen yine de karşılaştığımız bazı sorunlar bizim için ciddi sıkıntılar yaratmaktadır: Genellikle normatif, finans, örgüt işleri, kaynak ve kadro problemleri olarak niteleyebileceğimiz bu sıkıntılar Anayasa’nın vermiş olduğu bu hakkımızı kullanma yönünde bizi epey zorlamaktadır. 
     Halen yürürlükte olan eğitim-öğretim planı bünyesinde “anadil”in seçmeli dersler kapsamında olduğu ve okuldaki çalışmalar tam gün sistemine uygun bir şekilde gerçekleştirildiği ve öğrencilerin Ardino’ya köylerden taşımalı olarak getirildiği, bunun dışında ders saatleri rejimi çok yoğun olduğu için, anadili dersi okuyacak olan grupları oluşturma işi oldukça zorlaşıyor.

       Kanaatimizce “anadil” dersinin, eğitim-öğretim planının “B” bölümünde seçmeli saat olarak uygun bir yere konulması daha isabetli olacaktır. Anadilini okuyan çocuklardan  grup oluşturulurken sıkıntı yaratan başka örgütsel sorunlar da var. Anadil okumayla ilgili yapılan başvurularda gecikme, dilekçelerin zamanında toplanamaması, onların her yıl tekrardan toplanması, düzenlenmesi ve okul çalışmalarıyla uygun hale getirilmesi bu sorunların başında gelenlerdir. Ayrıca çocukların “anadil (Türkçe) öğrenimi” konusunda öğretmenler ve okul müdürleri tarafından motive edilmesi yönündeki çabalar da yetersizdir. Dahası, çocukların “anadil (Türkçe) öğrenimi” alanında hazırlıklı öğretmenlerin, Eğitim ve Bilim Bakanlığı bünyesinde ve Kırcali Eğitim Müdürlüğü’nde donanımlı denetim kadrolarının yetersizliği vb. bu sıkıntıları daha da artırmaktadır.
     Okutulmakta olan ders kitaplarının 1992 yılından oldukları göz önünde bulundurulursa, yeni ders kitaplarının ve diğer eğitim araçlarının ivedilikle sağlanması gerekliliğini önemle belirtmekte yarar vardır.
     Anadilini öğrenmek, kültürünü kendi etnik özelliklerine uygun bir şekilde geliştirmek, her Bulgaristan vatandaşının anayasal hakkıdır. Yukarıda objektif olarak yansıtmaya çalıştığım olumsuzlukların bertaraf edilmesi ve mevcut sorunların çözüme kavuşması için aşağıdakilerin yapılmasını öneriyoruz:
1. Anayasal hak olan “anadil” dersinin belediye okullarında, eğitim-öğretim planının “B” bölümünde seçmeli saat olarak uygun bir yere konulmasının KHK (kanun hükmünde kararname) ile düzenlenmesi;
2. Anadili (Türkçe) öğretimiyle ilgili gerekli ödeneklerin sağlanıp harcamaların standartlara uygun bir şekilde yapılması;
3. Anadili (Türkçe) öğretimini gerçekleştirecek olan öğretmen kadrosunun statüsünün belirlenmesi ve yeterlik düzeylerinin yükseltilmesi;
4. Anadili (Türkçe) öğretimi için gerekli yeni kitap ve araç gereçlerin ücretsiz olarak temin edilmesi.
5. Anadili (Türkçe) öğretimine yönelik metodik çalışmaların ve denetimin Eğitim ve Bilim Bakanlığı ve Kırcali İl Milli Eğitim Müdürlüğünce gerçekleştirilmesi.
     Etkin desteğinizi esirgemeyeceğinizi umuyor ve olumlu sonuçlar bekliyoruz. "