Bulgaristan Türklerinin Kahramanı Nuri Adalı anıldı

17 Nisan 2012 Salı |

Sevda Dükkancı ve Timur Halilov'un girişimiyle başkent Sofya'daki Bulgaria Otelinin toplantı salonunda Bulgaristan Türklerinin kahramanı Nuri Turgut Adalı'yı anma gecesi düzenlendi. Gecede, Adalı'nın hayat hikayesi ve davası anlatıldı. Aynı zamanda dertli bir şair olan mücahidimizin şiirlerinden de örnekler sunuldu.
Nuri Turgut Adalı, doğumu 11 Eylül 1922, ölümü 5 Ağustos 2004. Bulgaristan'ın Kırcaali ilinin Kirkova ilçesinin Adaköy'ünde doğdu. İlkokulu Kaşıkçılar köyünde, rüştiyeyi Çakırlı nahiyesinde okudu.
Şumnu'da "Nüvvab"m lise kısmından mezun olduktan sonra, bir süre de yüksek kısmında öğrenimini sürdürdü. Öğretmenlik yaptı. Nuri Turgut Adalı kısa özgeçmişinde şunları yazıyor:

'Kısaca şöyle bir toparlamak istiyorum: Üç defa olmak üzere beş yıl temerküz kampında kaldım. 1961′de 15 yıla, 1982 yılında da üç yıla mahkum edilerek cezaevlerinde kaldım. Ad değiştirme kampanyasında cezaevindeydim. 1985′te cezaevinden çıkar çıkmaz yine Belene Ölüm Kampı'na gönderildim. Bir süre sonra Belene'den beni Vidin'e köye gönderdiler. Benden iki gün önce aynı köye gönderilmiş Allah'ın bir nimeti ve lûtfu olarak gördüğüm mücahit kardeşim ve oğlum Yusuf Türkoğlu ile orada tekrar buluştuk. Oradan serbest bırakılınca köyüme döndüm. Karakola günde iki defa imza vermek suretiyle yeni hayata başladım. Aniden verilen bir pasaportla 10.06.1989′da anavatana birkaç bavulla geldim.'

Nuri Turgut Adalı, ömrünü Bulgaristan Türk Azınlığı'nın hak ve özgürlük davasına adamış , 23 yılını hapis, sürgün ve de Belene'de geçirmiştir. 2004 yılında 82 yaşında hayata gözlerini yummuştur. Kendisi için Bursa Görükle'de bir anıt yapılmıştır. Ayrıca Mehmet Türker, Nuri Adalı'ya ithafen "Gölgedeki Kahraman" kitabı
yayınlamıştır. Nuri Turgut, tüm zorluklara göğüs germiş, dayanılmaz koşullarda şiirler yazmıştır. Bunlardan bir kısmı Türkiye'de göçmen derneklerinin dergilerinde yayımlanmıştır.