Saide Mehmed başörtüsü için Ayrımcılıktan Koruma Komisyonu’nun kararını bekliyor

29 Mayıs 2012 Salı |

Blagoevgrad’ın Belitsa İlçesine bağlı Gorno Kraişte Köyünde yaşayan ortaokul 8.sınıf öğrencisi Saide Mehmed, başörtülsü nedeniyle okul müdürü tarafından derslere girmesi yasaklanınca insan hakları kuruluşu Helsinki Komitesi’din devreye girmesiyle geçici olarak tekrar okuluna dönebildi.
Parlamentoya bağlı Ayrımcılıktan Koruma Komisyonu bugün Saide Mehmed’in durumu hakkında karar verecek ve Saide başörtüyle okula gidebilir mi gidemez mi sorusu netlik kazanacak. Komisyon'un kararını bekleyen Saide, Nahit Doğu’nun sorularını cevapladı.

 - Saide, başörtüyle okula gelemezsin diye okul yönetiminden nezaman söylediler sana?

- Yaz tatilinde okul müdürü yanıma bir öğretmen göndererek bu kıyafetle okula alınmayacağımı iletti.

- Ne hissettin o an?

Bilmiyorum, başörtüm iyi bir öğrenci olmama engel değil. Daha önce başka bir öğrenciyle yine bu konuda sorun yaşandı. Hatırladığım kadarıyla o daha sonra başörtüsünü çıkardı. O anda belki benim için bir istisnai durumu kabul edebileceklerini ve eğitimime ara vermeyeceğimi düşündüm. Ancak tam tersi oldu.
Daha sonra babam okul müdürüyle görüştü. O ise eğer beni başörtüyle okula alırsa işine son vereceklerini söyledi. Bizde öyle mi diye il milli eğitim müdürlüğüne sorduk. Müdürlükten başörtüsünü yasaklayan herhangi bir kanunun olmadığını söylediler ve okula gitmemde sakınca da olmadığını bildiridiler.  15 Eylül’de, ilk eğitim gününde okuluma gittim, herkes bana tuhaf bakıyordu. Yaklaşık bir ay sonra okul müdürü beni tekrar çağırarak okuldan ayrılmamı ve başörtüyle gelmememi söyledi. Bende okulu terkettim. Bulgaristan’da faaliyet gösteren insan hakları örgütü Helsinki Komitesine başvurduk. Onların sayesinde yaklaşık bir hafta sonra okula dönebildim. Ancak öğretmenler beni aşağlayıp hor görmeye başladı, halbuki en başarılı öğrencilerden biriyim.

- Bu davranış kendini farklı ve dışlanmış hissetmene sebep oluyor mu?

- Öğrenciler tarafından hayır, çünkü onların anneleri de başörtülü ve bunu yadırgamaları imkansız ancak öğretmenlerimin davranışı kendimi farklı ve istenmeyen olarak hissetmemi sağlıyor. Derslerde benimle konuşmuyorlar. Orada yokmuşum gibi davranıyorlar. Başörtüm nedeniyle aşağılanıyorum ve hakarete maruz kalıyorum.

- Peki başörtüsü senin için nedir?

Dış görünüşümün ayrılmaz bir parçası. İslam dininde mecburidir ve ben buna uymak istiyorum. Dinimi, Allah’ın Kuran-i Kerimde gösterdiği gibi uygulamak istiyorum. Kesinlikle başörtümü çıkarmayacağım.