Balkan ülkeleri şantiyeye dönüyor

31 Temmuz 2012 Salı |

Mayıs ayında Katarın da katılımıyla Bulgaristan ile Türkiye arasında imzalanan bir dizi anlaşmanın en önemli gündem maddelerinden olan ve Rusçuk ile İstanbul’u birbirine bağlayacak 300 kilometrelik duble yol inşaatına start verilmesinin ardından Balkanlar için bir büyük otoyol projesi daha gündeme alındı.


 Dünya Bankası Batı Balkanlar’ı ticari anlamda Avrupa ile bütünleştirecek otoyolların yapımı için kaynak aktarmaya devam ediyor. Bu kapsamda Sırbistan’a 321 milyon avroluk kaynak sağlayan kuruluş bu ülkenin kuzey ve güney komşuları ile birbirine bağlanmasına olanak sağlayan Koridor 10’u geliştirmeyi hedefliyor. Bölgedeki kilit karayolu ağları arasında yer alan Koridor 10 Avusturya’dan başlayarak Yunanistan ve Türkiye’ye uzanıyor. Bu projenin hayata geçirilmesine ise Bechtel ve Enka talip. Bir süredir ABD merkezli Bechtel Corparation ve Merkezi Türkiye’de bulunan Enka Holding Hırvatistan, Arnavutluk, Türkiye ve Romanya’da yaptıkları karayolu altyapı çalışmaları ile dikkat çekerken bu projeler Balkanlar’ın en büyük otoyol çalışmaları olma özelliğine sahip. Bechtel ve Enka Kosova otoyolunun ikinci bölümünü geçtiğimiz günlerde teslim ederken daha önce de Arnavutluk’ta ülkenin tek otoyolunu inşa etmişti. Bu yol Kosova, Kuzey Arnavutluk ve Arnavutluk’un Durres Limanı arasındaki en önemli ve hayati bağlantı. Koridor 10 gibi önemli bir ticari taşımacılık koridoru olan Koridor 8’in başlangıcını oluşturan bu otoyol da Durres limanından başlayıp Bulgaristan’ın Karadeniz limanlarında son buluyor ve Trans-Avrupa taşımacılık rotalarının en önemlilerinden. Geçtiğimiz aylarda da Sırbistan 2015 yılında tamamlanması öngörülen 40 kilometrelik Belgrat-Güney Adriyatik otoyolunun inşasını duyurmuş tu. Bu otoyolun da Sırbistan ve Karadağ’ı Romanya ve İtalya ile birleştirmesi planlanıyor. Makedonya ise Koridor 10’un Sırbistan, Yunanistan ve Avrupa’yı birbirine bağlayacak 28 kilometrelik bir bölümünü 2017 yılına kadar inşa ederek tamamlayacağını açıkladı. Dünya Bankası yetkililerine göre batı Balkanlar’daki yol şartları bölgenin rekabet gücü için önemli bir sorun teşkil ederken karayolu ağındaki darboğazlar bölgesel pazar enteğrasyonunu da olumsuz etkiliyor ve bu nedenle bölgedeki ulaşımda altyapıya dayalı engellerin bir an önce kaldırılması gerek. Bulgaristan Başbakanı Boyko Borisov de geçen ay yaptığı açıklamada Balkanları birleştirecek otoyol ağı için kararlı bir çağrıda bulunurken, ‘’ Tüm Balkan ülkelerinin başkentlerini birbirine bağlayan otoyollar ve demiryolları bağlantılarının olmaması kabul edilemez bir durum. Balkanlar’da inşaat zamanı gelmiştir ‘’demişti. 
Ismail Korkmaz


İLGİLİ HABER:

Balkanlar'da yol inşa etme zamanı


Uzmanlar, bölgedeki bir ulaştırma ağının uzun vadeli ekonomik büyümeye katalizör görevi görebileceğini söylüyor. Southeast European Times için Priştine'den Linda Karadaku'nun haberi.