Türkçe dersi okuyan öğrencilerin sayısı 114 bin'den 10 bine düştü!

21 Eylül 2012 Cuma |

Bulgaristan parlamentosunda görüşülen eğitim yasasında anadilde
eğitimin mecburi ders olarak kabul edilmemesi tartışma yarattı.

Üyelerinin çoğunluğunu Türklerin oluşturduğu muhalefetteki Hak ve
Özgürlükler Hareketi (HÖH), Eğitim Komisyonunda görüşülen yasada
mecburi derslerin arasında anadil eğitimine yer verilmemesine sert
tepki gösterdi.
HÖH Genel Başkan Yardımcısı Lütfi Mestan, "Komisyon üyelerinin oyları
ile yapılan yasa düzenlemeleri resmen ayrımcılık yaratır ve biz, parti
olarak buna karşı sert tepkimizi koyacağız" dedi.
Yasadaki ifadeye karşı çıkan Mestan, "Haftada 4 saat mecburi anadil
eğitimi yapılır" ifadesinin yer almasını önerdi.
Önerisi reddedilen Mestan, ayrı bir önem taşıyan anadil eğitiminin,
devlet eğitim standartlarının dışında dini bilgiler, sivil toplum,
sağlık ve kültürler arası ilişkiler alanında öngörülen diğer eğitim
profilleri ile aynı statüye getirildiğini belirtti.
Komisyon toplantısı sırasında Eğitim Bakanı Sergey İgnatov ile
doğrudan tartışmaya giren Mestan, "Yarın öbür gün başka bir eğitim
bakanı anadil eğitiminin haftalık süresini bir saate de indirebilir"
dedi.
Bakan İgnatov ise "Anadil eğitimi mecburi olursa, örneğin ülkemizde üç
Maltalı çocuk olursa, onlara da anadil eğitimi yapacak bir öğretmen
bulmak zorunda kalabiliriz" yanıtını verdi.
Komisyonun tavırlarını HÖH'nin parti merkezine rapor edeceğini
belirten Mestan, toplantının ardından basına yaptığı açıklamada
şunları söyledi:

"Parti olarak göstereceğimiz tepkiyi belirleyerek, genel oturumda
yapılacak yasa görüşmelerine katılıp katılmayacağımıza karar
vereceğiz. Bundan sonraki neticelerin sorumluluğu, yasayı bu hali ile
destekleyen Parlamento çoğunluğuna ve Eğitim Bakanı Sergey İgnatov'a
aittir."

Bulgaristan'da halen geçerli olan yasaya göre "mecburi seçmeli"
statüsünde olan anadilde eğitimin haftalık süresi 3 saat. Seçmeli ders
olarak alındığında süre haftada 4 saate kadar uzatılabiliyor.
Velilerin onayı ile yapılan anadilde eğitim kapsamında Türkçenin yanı
sıra İbranice, Ermenice ve Romanca gibi çeşitli dillerde dersler
veriliyor. Eğitim Bakanlığının istatistiklerine göre, geçen ders
yılında nüfusu 7,34 milyon olan Bulgaristan'da toplam 11 bin 68 çocuk
anadil dersi gördü. Öğrencilerin
10 bin 612'si Türkçe,
216'sı Ermenice,
117'si İbranice,
14'ü Yunanca,
13'ü ise Rumence dersler aldı.

AA