Geçtiğimiz
yılda en çok satan Bulgar yazarı Emil Konrad oldu. Helikon kitapevinin
verilerine gore, Konrad’ın kitabı ‘Okulda Öğretilmeyen Şeyler’ 120 bin adet
sattı.
Какви мисли се въртят в главите на децата между 12 и 19 години
по теми като лъжата, наркотиците, оценките, хейтърството, страха,
щастието, смисъла на живота или смъртта? Какво изобщо мислят
тийнейджърите? „Нещата, на които не ни учат в
училище” (изд. “Егмонт”) на
видео блогъра Емил Конрад дава добра представа за това.
Дванайсетте есета са директни, откровени,
с известна доза хумор и много подобни на ежедневните разговори между връстници
в училище. Една празна глава очаква читателя на финала, заедно с подканата сам
да я съчини за това, което го вълнува в момента. Ако вече сте извън
тийнейджърската възраст, вероятно няма да останете впечатлени от текстовете, но
книгата така или иначе не е предназначена за вас, а за младите читатели, склонни да чакат с часове на опашка, за да се
сдобият с екземпляр от нея.
Без съмнение Емил се справя много по-добре с
клипoвете отколкото с писането на книги, но същественото в случая с „Нещата, на които не ни учат в училище” не са стилът или литературната
стойност, а близостта на темите до аудиторията. Емил Конрад е
уцелил начина, по който да комуникира успешно с нея.
Това е и урокът, който може да научи
по-възрастната публика. Не можете да накарате тийнейджърите да ви слушат, ако
не го правите по интересен за тях начин. Не можете да ги накарате и да заобичат
четенето, ако не виждат смисъл в него и то не им носи удоволствие. Книгата на
Конрад прави точно това – носи удоволствие на читателите
си. Едно е
сигурно – ако непрекъснато упрекваме децата, че не умеят да си подбират
четивата и четат боклуци, няма да ги насърчим да продължават да четат.
Ajans Bg