Romanya ve Bulgaristan arasındaki doğal sınır Tuna nehri üzerinde
hâlihazırda tek bir köprü bağlantı sağlıyor. İkinci köprünün inşası ise
adeta yılan hikâyesine döndü.
Romanya'nın Kalafat ve Bulgaristan'ın Vidin kentlerini birbirine
bağlayacak köprünün, uzun bir süre önce tamamlanması gerekiyordu. Zira
köprü, PAN - Avrupa Ulaştırma Koridorlarından dördüncüsünün bir parçası
ve doğuyla batıyı birbirine bağlayan önemli bir konumda bulunuyor. Ancak
iki ülke, 10 yıl boyunca köprünün yeri konusunda uzlaşma sağlayamadı.
İnşaat ancak Avrupa Birliği'nin baskısıyla 2004 yılında başlayabildi.
Köprü, ilk bakışta hazırmış gibi görünüyor. Ne var ki, henüz
kullanılamıyor. İnşaatı yürüten İspanyol şirketi FCC'nin inşaat müdür
yardımcısı Julio Ruis, çalışmaların kolay kolay bitmeyeceği sinyalini
veriyor. Ruis, “İnşaat haricinde daha dayanıklılık testleri için de
süreye ihtiyacımız var. Bunun dışında Bulgaristan ve Romanya'nın köprü
geçiş ücretleri için bir firma kurmaları gerekiyor" diyor.
Avrupa Birliği araya girdi
İnşaat projesinin aslında güneydoğu Avrupa'daki ülkeler arası
işbirliğine örnek teşkil etmesi hedeflenmişti. Ancak taraflar uzlaşma
sağlayamayınca Avrupa Birliği, 270 milyon euroluk köprü inşaatının,
Bulgaristan'ın sorumluluğunda yapılmasına karar verdi. Romanya'ya ise
altyapı projeleri verildi. Ne var ki, projeler henüz ortalıkta yok. Her
iki taraftaki köprü giriş çıkışları tamamlanmadı ve tren bağlantısının
yerinde de yeller esiyor.
50 bin nüfuslu Vidin'in Belediye Başkanı Gergo Gergov, köprünün bölgenin
kalkınmasını olumlu yönde etkilemesini umuyor. Gergov firmaların bu
sayede Tuna’nın karşı kıyısıyla daha rahat bağlantı kurabileceği
görüşünde.
Köprüden beklenti büyük
Gergo Gergov, "Her ne kadar kültürel, tarihi ve geleneksel anlamda
birbirimize yakın duruyor olsak da, Tuna hep iki ülke ilişkilerinin
gelişmesinde doğal bir sınır oluşturdu. Köprü, Vidin ile Kalafat ve
dolayısıyla iki ülke arasındaki bağlantıyı kolaylaştıracak" diyor.
15 bin nüfuslu Kalafat'da da köprünün ekonomik atılım sağlayacağı
beklentisi hakim. Constanta Varzaru köprüyü daha iyi bir gelecek için
atılmış bir adım olarak görüyor.
Kalafat Belediyesi'nden Constanta Varzaru, "Köprünün, Kalafat'ın ekonomi
ve turizm açısından gelişmesini ve bunun yeni iş imkânları yaratmasını
umuyoruz" diyor.
Köprünün 2013 yılı ilkbahar aylarında, o da başlangıçta sadece yaya ve
otomobil trafiğine açılması bekleniyor. Ağır vasıtalar ise dayanıklılık
testleri tamamlanana kadar yaklaşık bir yıl daha beklemek zorunda...
© Deutsche Welle Türkçe